Un dels conceptes bàsics que tota persona ha de tenir en compte quan es comença en el món del ciclisme és la frenada. Segur que quan montasteis per primera vegada en la bicicleta us van dir moltes vegades que mai s'hauria frenar amb el fre davanter.
La veritat és que en el ciclisme se sol utilitzar més el fre davanter per iniciar el procés de frenada i després el cul. Si es frena amb el cul quan es va a molta velocitat, és possible que derrapemos, però fer-ho amb el davanter és la millor manera d'aturar la bicicleta.
És més resistent i fort que el cul, però devem fer-ho de manera suau, en cas contrari, prémer el fre al màxim quan es va a determinada velocitat podria fer que sortíssim per sobre del manillar o que perdéssim el control de la direcció i acabéssim per terra.
Com frenar correctament la bicicleta
Quan es frena, nostre pes tendeix a anar cap endavant, el mateix que succeeix quan anem amb cotxe i vam frenar. Per fer-ho cal accionar primer el davanter de manera suau i progressiva, posteriorment el cul, amb el que aconseguirem estabilitzar la bicicleta durant la maniobra.
L'important és que quan ho fem cal evitar que la roda davantera es bloquegi. Potser al principi sigui una cosa que ens costi, sobretot perquè no genera molta confiança, però quan veiem que es pot fer sense massa problema i descobrim el efectiu que és, ja ho prendrem com a costum.
No podem acabar sense recordar que en aquest procés no només intervindrà el pols que tinguem sinó que també intervenen factors com la classe de pneumàtic que portem, nostre pes, la classe de terreny sobre la qual estiguem circulant (pla, mullat, etcètera) i també l'eficiència del sistema de frenada entre d'altres.